با ما همراه باشید

بازی

بررسی ۱۲ دقیقه از گیم‌پلی بازی Demon's Souls

نویسنده:

ملاقات دوباره با باس‌ها و لوکیشن‌های خاطره‌انگیز

بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی با برگزاری قسمت جدید از سری برنامه‌های State of Play، نگاهی عمیق به گیم‌پلی بازی Demon’s Souls انداخت.

Demon’s Souls که در واقع نسخه‌ی بازسازی عنوانی به همین نام است، یکی از معدود انحصاری‌های فرست پارتی پلی‌استیشن 5 در هنگام عرضه به شمار می‌رود. نقدهای بسیار مثبتی که نسخه‌ی اصلی دریافت کرد به علاوه‌ی تجربه‌ی بالای بلوپوینت گیمز (Bluepoint Games) در ساخت ریمستر باعث شده تا این محصول در لیست انتظار بسیاری از علاقه‌مندان به ویدیو گیم قرار داشته باشد. این محصول برخلاف بسیاری از بازی‌های جدیدی که روی کنسول‌های نسل نهمی عرضه می‌شوند از رهگیری پرتو (Ray Tracing) پشتیبانی نمی‌کند. با این حال، جلوه‌های بصری نسبت به نسخه‌ی اصلی به قدری بهبود یافته که چنین موردی چندان به چشم نمی‌آید. در ضمن، تیم توسعه چندی پیش تاکید کرد نسخه‌ی ریمستر به همان اندازه‌ی نسخه‌ی اصلی چالش‌برانگیز خواهد بود.

بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی با برگزاری قسمت جدید از برنامه‌های ویدیویی State of Play، نگاهی عمیق به گیم‌پلی بازی Demon’s Souls انداخته است. گوین مور (Gavin Moore) که به عنوان کارگردان نوآوری در بلوپوینت گیمز مشغول به کار است، در ویدیوی جدید وظیفه‌ی گویندگی را بر عهده داشته و توضیحاتی را درباره‌ی هر بخش ارائه می‌دهد. او در یکی از بخش‌ها تاکید می‌کند Demon’s Souls یک ریمستر صفر تا صد نیست، بلکه تیم توسعه کدهای نسخه‌ی اصلی را حفظ کرده و تا جای ممکن آن را بهبود بخشیده تا در هر زمینه‌ای یک محصول نسل نهمی به شمار برود. ویدیو با نمایش سیستم شخصی‌سازی آغاز می‌شود که در نسخه‌ی اصلی هم قرار داشت. نسخه‌ی ریمستر هم از چنین سیستمی برخوردار است، با این تفاوت که گزینه‌های موجود برای شخصی‌سازی ظاهر پروتاگونیست به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته‌اند.

طبق آنچه در ویدیوی گیم‌پلی بازی Demon’s Souls قابل‌مشاهده است، گزینه‌ای به نام Presets وجود دارد که شامل چهره‌های از پیش آماده‌شده می‌شود. اگر یک کاربر علاقه‌ای به استفاده از آن‌ها ندارد، می‌تواند به واسطه‌ی گزینه‌های مختلفی که برای اجزای مختلف صورت مثل ابرو، چشم‌ها، بینی، گوش‌ها، مو، رنگ پوست و غیره در نظر گرفته شده، ظاهر را به همان شکلی که می‌خواهد بسازد. گوین مور در هنگام نمایش سیستم شخصی‌سازی گفت هدف از وجود چنین قابلیتی، خلق یک شخصیت اصلی است که که کاربران بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. بعد از نگاهی کوتاه به این سیستم، نمایش گیم‌پلی با نشان دادن The Nexus آغاز می‌شود. مانند گذشته، کاربر به واسطه‌ی این مکان می‌تواند بین سرزمین‌های مختلف امپراتوری بولتاریا انتقال یابد. در ضمن، تعداد زیادی NPC در این مکان حاضر هستند که نقش مهمی در روایت داستان خواهند داشت.

گوین مور به سراغ آرک‌استون اسمال کینگ رفته و داستان را آغاز می‌کند. در ابتدا یک سینماتیک پخش شده و یک اژدها به نمایش گذاشته می‌شود؛ اژدهایی که روی پل متصل به دروازه‌ی بولتاریا نشسته و پس از چند ثانیه آنجا را ترک می‌کند. با رخ دادن این اتفاق، گیم‌پلی آغاز می‌شود. کارگردان نوآوری Demon’s Souls تاکید دارد حمله، دفع کردن ضربه و جای خالی دادن باعث کم شدن استقامت می‌شود. از همین رو، کاربر در هنگام مبارزه باید مکانی که در آن حضور دارد، نوع دشمنانی که با آن‌ها مواجه می‌شود و همچنین قابلیت‌هایشان را در نظر بگیرد. در همین بین، شاهد مبارزه‌ی شخصیت اصلی با چند موجود شیطانی به نام درگلینگ‌ها هستیم. آن‌ها دشمنان چالش‌برانگزی نیستند؛ زیرا الگوهای حرکتی‌شان محدود و ساده است. با این حال، از دست دادن تمرکز در هنگام مواجهه با آن‌ها می‌تواند خطرناک باشد.

در حالی که مبارزه با درگلینگ‌ها ادامه دارد، گوین مور می‌گوید انیمیشن‌های دشمنان هیچ تفاوتی با نسخه‌ی پلی‌استیشن 3 ندارند؛ زیرا دقیقا همان‌طور ساخته شده‌اند، با این تفاوت که نرخ فریم بالاتر تجربه‌ی بهتری را رقم می‌زند. کارگردان نو‌آوری بلوپوینت گیمز سپس به سراغ انواع حالت‌های اجرا می‌رود. حالتی که ویدیو از آن تهیه شده Performence نام دارد. این حالت بازی را با وضوح تصویر 4K پویا و نرخ فریم ۶۰ اجرا می‌کند. حالت دوم، Cinematic نام داشته و جلوه‌های بصری را به بالاترین حد خود می‌رساند. با این حال، خبری از نرخ فریم ۶۰ نیست و بازی با ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شود. مور پس از مدت کوتاهی سکوت، به اضافه شدن هزاران افکت صدای جدید اشاره می‌کند؛ افکت‌هایی که از تکنولوژی Tempest 3D Audio پشتیبانی می‌کنند. به لطف افکت‌ها و تکنولوژی جدید، کاربر قادر خواهد بود صدای نزدیک شدن دشمنان را از لا به لای علف‌ها شنیده و خود را آماده کند.

نسل جدید کنترلرهای سونی قابلیت‌های تازه‌ای را در خود جای داده است و بازخورد لمسی (Haptic Feedback) و تریگرهای تطبیق‌پذیر (Adaptive Triggers) مهم‌ترینشان به شمار می‌رود. مطابق انتظار، تیم توسعه در بلوپوینت گیمز تمام تلاش خود را به کار گرفته تا نسخه‌ی بازسازی Demon’s Souls از آن دو پشتیبانی کند. طبق گفته‌ی گوین مور، آن‌ها می‌خواستند مبارزات واقع‌گرایانه‌تر و تاریک‌تر از گذشته باشند و قابلیت‌های دوال‌سنس هم رسیدن به آن اهداف را امکان‌پذیر کرده است. حالا کاربر می‌تواند حس برخورد فلز با فلز و حس جرقه زذن آتش در دست را به شکل دقیق‌تری حس کند. بعد از اتمام صحبت‌ها درباره‌ی نسل جدید کنترلرها، ویدیو به سراغ فلیم‌برکر رفته و او را نشان می‌دهد که یکی از محبوب‌ترین باس‌فایت‌ها بوده است. در حالی که کاربر مشغول نبرد با این موجود عظیم است، مور توضیحاتی را درباره‌ی موسیقی متن ارائه می‌دهد.

طبق گفته‌های کارگردان نوآوری بلوپوینت گیمز، موسیقی متن شانسوکه کیدا (Shunsuke Kida) با همکاری ۱۲۰ موزیسین حرفه‌ای و شعبه‌ی لندن Air Studios دوباره اجرا و ضبط شده‌اند. پس از نمایش مبارزه با فلیم‌لرکر برای مدت کوتاهی، ویدیوی گیم‌پلی بازی Demon’s Souls به The Tower of Latria می‌رود که اولین بخش از سومین آرک‌استون به شمار می‌رود. The Tower of Latria یکی از به یادماندنی‌ترین محیط‌ها بوده است؛ زیرا حس ترس و محبوس بودن در محیط‌های تنگ و کوچک را به خوبی به کاربر القا می‌کند. تیم توسعه در بلوپوینت گیمز جزئیات موجود در این محیط را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده است. از همین رو، کاربر در هنگام حضور در این محیط با خرده سنگ‌ها، گلدان‌های شکسته و آیتم‌های رها‌شده‌ی زیادی مواجه می‌شود. این جزئیات بالا در کنار راهروهای تنگ باعث شده تقابل با دشمنان مختلف به خصوص مایند فلیرها چالش‌برانگیزتر شود.

بعد از The Tower of Latria، نوبت به Shrine of Storms می‌رسد که باریدن باران یکی از ویژگی‌ها آن است. در حالی که مدت کوتاهی از ورود به این منطقه نمی‌گذرد، شاهد تقابل کاربر و یک دشمن هستیم. گوین مور در این بخش می‌گوید حسی که برخورد شمشیر با دشمنان مربوط به هر کلاس به مخاطب القا می‌کند با یکدیگر فرق دارند. برای مثال، دشمنان کلاس Knights حس سخت و زمخت بودن را انتقال می‌دهند. این موضوع برای سلاح‌ها هم صدق می‌کند. تعدادی انیمیشن جدید برای هر کدام در نظر گفته شده تا حس و حال متفاوتی داشته باشند. با اتمام توضیحات پیرامون انیمیشن‌های جدید، ویدیو به Vallt of Defilment می‌رود که یکی از چالش‌برانگیزترین محیط‌ها است؛ محیطی که به یک هزارتو شباهت دارد. طبق گفته‌های مور، تیم توسعه می‌خواسته این محیط حس پویایی و زنده بودن را در مخاطب ایجاد کند. در نتیجه، تغییراتی را به وجود آورده‌ است.

قبل از اینکه ویدیو به پایان خود برسد، بخشی از نبرد کاربر با Dirty Colossus به نمایش گذاشته می‌شود. مانند گذشته، بهترین سلاح و استراتژی برای صدمه زدن به این باس‌فایت، به ترتیب آتش و حفظه فاصله و حمله در زمان درست است. در انتها، جدیدترین محصول بلوپوینت گیمز در تاریخ ۲۲ آبان (مصادف با ۱۲ نوامبر) همزمان با پلی‌استیشن 5 به بازارهای جهانی خواهد آمد.


ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند*