در حال بارگذاری

14 پروژه های ماشین واقعی پرواز در جهان

این 14 پروژه از جالب ترین پروژه های ماشین های پرواز است که خیلی زود می تواند شما را در شهر محلی خود سوار کند به نظر می رسد آینده خیلی نزدیک است این رویاها تا حدی محقق شده است.

1. Terrafugia TF-X

Terrafugia که در سال 2006 توسط تیمی از فارغ التحصیلان MIT تأسیس شد ، در حال حاضر دو پروژه جالب پرواز در حال پرواز دارد. اولین آنها با نام Transition نام دارد که به اعتقاد آنها اولین اتومبیل عملی پرواز در جهان خواهد بود.پروژه دیگر ،خاص تر TF-X است. این مدل که آنها قصد دارند آن را به تولید انبوه برسند تا در حمل و نقل شخصی تعییر بزرگی را ایجاد کنند.

2. تاکسی هوایی 

 قبل  از سرمایه گذاری روی هواپیماهای شخصی، تویوتا و اینتل ، چندین سال بر روی هواپیمای شخصی کار کرده بود. شرايط سرمايه گذاري فراهم كردن تاكسي هوايي تمام برقي برای آينده بود.این تاکسی هوایی ، در مقایسه با سایر هواپیماهای موجود در این لیست جالب توجه است ، زیرا با ظرفیت صندلی حداکثر 5 نفرطراحی شده است. به راستی ، بسیار بزرگتر و سنگین تر از رقبای خود خواهد بود.برنامه های نمونه اولیه نشان می دهد که این هواپیما یک VTOL خواهد بود اما بیشتر شبیه هواپیمای سنتی دارای چندین پروانه هستند این نکته جالب دیگری است که باید به آن توجه کرد.

3-DeLorean DR-7

زمانی  که به خودروی پرنده DeLorean فکر می کنید، ناخودآگاه به یاد فیلم هایی می افتیم که درباره ی آینده ساخته می شد. اما کم کم به آینده ای که همیشه تصور می کردیم، نزدیکتر می شویم. با این خودرو دیگر نیازی به جاده ندارید و به هر کجا که خواستید می توانید پرواز کنید.

مجله  ی  وایرد (Wired) داستانی را تحت عنوان " خودروی پرنده DeLorean نیازی به جاده ندارد"نوشته است و در کنار داستان به معرفی DeLorean پرداخت. "دلورن " مدیر اجرایی و طراح اصلی شرکت هوافضایی دلورن  است.

وی  این شرکت را در سال 2012 تاسیس کرد و قصد دارد تا یک خودروی پرنده تولید کند. بحث تولید خودروهای پرنده کاملا جدید است و در همین چند ماه اخیر کمپانی های زیادی از جمله ایر باس، اوبر (Uber)، ولوو، دایملر و گوگل، علاقه مندی خود برای سرمایه گذاری در این پروژه را اعلام کرده اند.

جک  استوارت،در مورد پهباد ساخته شده توسط کمپانی دلورن می گوید: " پهباد DeLorean DR-7 بر خلاف بسیاری از نسخه های کانسپت، زیاد هم عجیب و غریب به نظر نمی رسد. بر خلاف بسیاری از آن ها سایز این پهباد کاملا در حد معقولی طراحی شده و دارای بال هایی هستند که در زمان توقف، بسته می شوند."

 این  پهباد دارای دو پره بزرگ در قسمت جلو و عقب بوده که قابلیت تغییر جهت از حالت عمودی به افقی را دارند. در واقع با تنظیم این پره ها، عمل پرواز و فرود اتفاق می افتد. این پهباد خودران بوده و نیازی به هدایت راننده ندارد. این وسیله همچنین با نیروی الکتریسیته کار می کند و با یک بار شارژ می تواند تا مسافت 120 مایل را طی کند.

کمپانی  دلورن، چندین مدل از این پهباد را در سایز های مختلف طراحی کرده است. آن ها تلاش می کنند تا نمونه ای تولید کنند که علاوه بر الکتریکی و شارژی بودن آن، بتواند ظرفیت دو سرنشین را داشته باشد.

4. PAL-V Liberty

Pal-V  یک شرکت هلندی است که چند وقتی است بر روی ساخت یک خودروی پرنده کار می‌کند. نام این شرکت مخفف «Personal Air and Land Vehicle» یا «وسیلهٔ نقلیهٔ زمینی و هوایی شخصی» است و محصول جدید آن Liberty نام دارد. این وسیله در اصل یک Autogyro یا Gyrocopter (هواپیمای بدون بال) است که دارای یک ملخ و یک روتور بوده که هردو تاشو هستند و برای ثبات بیشتر از دو بالهٔ دم برخوردار است.

البته  لیبرتی بیشتر به هلیکوپتر شباهت دارد تا هواپیما.Pal-V Liberty در روی زمین یک سه‌چرخه است و تعلیق آن نیز قابلیت خم شدن دارد که موجب می‌شود در پیچ‌ها همانند یک موتورسیکلت به چپ یا راست کج شود. این وسیله دارای دو صندلی و یک پیشرانهٔ بنزینی است که 100 اسب بخار قدرت داشته و با توجه به اعلام سازنده در حدود 9 ثانیه آن‌را از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رساند. در روی زمین چرخش ملخ و روتور متوقف شده و نیروی موتور به چرخ‌ها انتقال پیدا می‌کند که موجب می‌شود لیبرتی مانند یک خودروی سه‌چرخ به حرکت خود ادامه دهد.

اما  هنگامی‌که راننده قصد دارد با خودروی خود پرواز کند، قبل از برخاست تنها نیاز است پره‌های ملخ و روتور به‌صورت دستی باز شوند که فقط سه تا پنج دقیقه زمان می‌برد؛ بنابراین تبدیل لیبرتی از خودرو به هواپیما حدود 5 تا 10 دقیقه طول می‌کشد. همچنین در این وسیله هیچ نیازی به بال نیست چراکه لیبرتی یک هواپیمای بدون بال است. قدرت موتور به روتور عقبی انتقال پیدا می‌کند که این روتور هم نیروی پیشران را تأمین کرده و هم با به چرخش درآوردن ملخ بالایی نیروی بالابر ایجاد می‌کند؛ اما لیبرتی مانند یک هواپیما هنوز هم برای نشست و برخاست به باندی هرچند کوتاه نیاز دارد.

5- تاکسی UBERAIR VTOL(یا عمود پرواز)

در  هواپیماهای عمود پرواز نیروی برای مورد نیاز مستقیماً توسط موتور فراهم می‌شود. شیوه متداول در هواپیماها برای برخاستن از روی باند بدین ترتیب است که هواپیما پس از رها شدن ترمز با ماکزیمم توان حرکت کرده تا به سرعت مشخصی که نیروی برای مورد نیاز برای جدا شدن از سطح زمین را فراهم می‌کند، برسد. این نوع هواپیماها برای تغییر جهت نیروی رانش موتور مجهز به سیستم کنترل بردار پیشرانه‌ای (Thrust vectoring) می‌باشند.  احتمالا این هواپیما را از اوایل سال 2020 در لس آنجلس شروع کنند.

6. ایرباس واهانا

اکسی  پرنده ساخت "ایرباس" قادر است به صورت عمودی از زمین بلند شود و قبل از فرود آرام و ایمن، ۱۰۰ مایل بر ساعت سرعت بگیرد.پروژه تاکسی پرنده ایرباس موسوم به "واهانا"(Vahana) با انجام آزمایش اخیر خود، شصت و ششمین پرواز خود را انجام داد.ایرباس اعلام کرده که در آزمایش اخیر تمام انتظارات شرکت از زمان آغاز برنامه آزمایش پهپاد برآورده شده است.عملیات کامل آزمایش پهپاد در تاریخ ۳ مه در "اورگن"(Oregon) آمریکا انجام شد.

در آزمایش این پهپاد، واهانا به صورت عمودی از زمین بلند شد و سپس رو به سمت جلو سرعت گرفت و مسیر خود را به سمت جلو پیش گرفت.زمانیکه واهانا بیش از ۱۰۰ مایل بر ساعت سرعت گرفت، آزمایش کامل شده و خودروی پرنده شروع به کم کردن سرعت و فرود کرد.این تاکسی پرنده اولین پرواز خود را پس از دو سال توسعه، در فوریه ۲۰۱۸ میلادی انجام داد و تا ارتفاع پنج متری پرواز کرد.پس از آن دفعات متعددی را به پرواز درآمد.

7. لیلیوم جت

استارتاپ  تاکسی پرنده «لیلیوم» فاز اول آزمایش پرواز تاکسی پرنده خود را با موفقیت پشت سر گذاشت. «لیلیوم جت» حالا قادر است با سرعت بیش از 100 کیلومتر بر ساعت پرواز کند. شرکت سازنده این جت امروز تصاویری را از پرواز این تاکسی پرنده منتشر و اعلام کرد که فاز اول آزمایش این محصول را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

استارتاپ  لیلیوم پرواز و فرود افقی این پرنده را از چند سال پیش آغاز کرد و اوایل سال 2019 بود که تصاویری از الین پرواز موفق این تاکسی پرنده نیز منتشر شد. حال در ویدیو جدید منتشر شده توسط لیلیوم، تصاویر پرواز و فرود افقی این پرنده با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت مشاهده می‌شود.

لیلیوم  جت به 36 موتور الکتریکی مجهز شده که قدرت 2 هزار اسب بخار را به این پرنده منتقل می‌کنند. گفته می‌شود تاکسی پرنده لیلیوم جت با این توان پروازی قادر است به حداکثر سرعت 300 کیلومتر بر ساعت برسد و همزمان 5 سرنشین را جابجا کند. نکته قابل توجه اینکه لیلیوم جت هیچ نوع گاز گلخانه‌ای و در کل آلاینده‌ای تولید نمی‌کند.

شرکت  سازنده این تاکسی پرنده قصد دارد تا سال 2025 این پرنده را به مرحله تولید انبوه برساند. این استارتاپ اذعان امیدواری کرده تا سال 2025 بتواند سالانه صدها فروند از این جت را تولید کند.گفته می‌شود استارتاپ لیلیوم تا سال 2025 بالغ بر 500 موقعیت شغلی ایجاد خواهد کرد.

8. VRCO NeoXCraft

شرکت  بریتانیایی VRCO در حال حاضر ماشین پرنده خود را میخواهد توسعه بدهد. آنها NeoXCraft خود را طراحی کرده اند تا بتوانند از طریق زمین ، هوا و آب نیز از آن عبور کنند.به گفته مدیرعامل این شرکت ، دانیل هایز ، NeoXCraft باید حداقل تا سال 2020 برای آزمایش جاده آماده باشد. طراحی آن به ویژه ابتکاری است.

این  در حال حاضر برای پیش سفارش موجود است و هزینه ای بیش از 2 میلیون دلار برای شما خواهد داشت.

9. کیتی هاوک کورا

شرکت  کیتی هاوک یک شرکت آمریکایی است که در زمینه تولید هواپیماهای برقی فعالیت دارد. این شرکت در سال ۲۰۱۰ در ایالت کالیفرنیای آمریکا تأسیس شد و در حال حاضر هواپیماها و پرنده‌‎های تولیدی خود را تست و آزمایش می‌کند. این شرکت چندی پیش وارد یک پروژه بزرگ در زمینه خودروهای پرنده شد و در حال حاضر تلاش دارد که پس از انجام موفقیت آمیز آزمایش‌های لازم، از این پروژه رونمایی کند و در صورت امکان پای خود را فراتر بگذارد و وارد فاز تولید انبوه شود.

شرکت‌ های  زیادی در سراسر جهان روی پروژه خودروها و تاکسی‌های پرنده کار می‌کنند و فعالیت‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته است. یکی از شرکت‌هایی که تلاش دارد به رویاهای بشر در این زمینه جامه عمل بپوشاند، شرکت کیتی هاوک است. این شرکت اخیراً با اطمینان خاطر اعلام کرد که چیزی به رونمایی از پرنده عمودپرواز این شرکت نمانده است. احتمالاً به‌زودی شاهد خودروی پرنده کیتی هاوک خواهیم بود.

مدیر عامل کیتی هاوک سباستین تران است. سباستین تران، قبلاً با شرکت گوگل همکاری داشت و به عنوان رویاپرداز خودروی خودران شرکت گوگل شناخته می‌شود. شرکت کیتی هاوک به یاری این متخصص صاحب‌نام، اولین پرنده خود را بر فراز آسمان به پرواز درآورد. این پرنده، تک‌سرنشین است و تاکنون بیش از ۲۵۰۰۰ بار تحت تست و آزمایش قرار گرفته است.

آزمایش ‌هایی  که تاکنون روی این پرنده صورت گرفته، در محیط‌‎ها و شرایط گوناگون بوده است. نمونه اولیه این پرنده شباهت زیادی به یک موتورسیکلت پرنده دارد. شرکت کیتی هاوک در حال حاضر روی طراحی محصور کابین این پرنده کار می‌کند تا بتواند از محصولی زیبا و در عین حال کارآمد رونمایی کند.

نامی  که شرکت کیتی هاوک برای این پرنده انتخاب کرده، فلایر (Flyer) است. فلایر، یکی از پروژه‌هایی است که این شرکت روی آن کار می‌کند و قصد دارد که آن را روانه بازار کند. شرکت مذکور روی پروژه دیگری موسوم به کورا (Cora) نیز کار می‌کند. این پروژه یک تاکسی خودران و مستقل دونفره است که از همکاری و تلاش‌های مشترک کیتی هاوک و بوئینگ حاصل شده است.

فلایر و کورا تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. فلایر، محصول خود شرکت کیتی هاوک است و هیچ شرکت دیگری در آن دخیل نبوده است. از طرفی یک پرنده تک سرنشین یا یک‌نفره است که انسان باید آن را هدایت کند. هدف از طراحی فلایر، عمدتاً کارهای تفریحی است. چندی پیش، شرکت کیتی هاوک اعلام کرد که قصد دارد فلایر را به گونه‌ای طراحی کند که حتی افراد بی‌تجربه‌ای که برای اولین بار این پرنده را هدایت می‌کنند، به مشکلی برنخورند و بتوانند با آسودگی خاطر از فلایر، نهایت لذت را ببرند.

البته  یادگیری و آموزش قبل از پرواز لازم است ولی طراحی این پرنده به قدری ساده و عاری از هرگونه پیچیدگی خواهد شد که افراد می‌توانند در عرض ۱۵ دقیقه تمام پیچ و خم استفاده از آن را یاد بگیرند.

 

10-اسکای دیو 2

در  قلب اسکای دیو 2 یک شتاب دهنده گرافیکی NVIDIA Jetson TX2 به کار رفته. که سریعترین و کارآمدترین دستگاه برای محاسبات هوش مصنوعی می باشد. با پردازنده گرافیکی 256 انویدیا که قادر به پردازش 1.3 تریلیون عملیات در ثانیه می باشد. Skydio 2 یک ابر کامپیوتر برای پرواز است.

Skydio یک کمپانی آمریکایی در زمینه تولید کوادکوپتر و پهپاد می باشد که از همین ابتدا با تولید هلی شات skydio 2 کار خود را با قدرت شروع کرده است. کمپانی که جدی ترین رقیت آینده دی جی آی به شما می آید. جدیدترین محصول اسکای دیو یعنی skydio 2 در مقایسه با مویک 2 به لحاظ قدرت دوربین و قابلیت تصویر برداری و پرواز فوق العاده قویتر می باشد. این پهپاد با استفاده از هوش مصنوعی قادر به دور زدن تمامی موانع موجود بر سر راه خود می باشد. استفاده از 6 دوربین 4K بر روی این کوادکوپتر آن را به بهترین گزینه برای تصویر برداری هوایی تبدیل کرده است.

11-Aeromobil

ایروموبیل  طرح مفهومی ماشین پرنده VTOL ارائه داده است که گفته می‌شود عملیات بلند شدن و فرود را به‌صورت عمودی انجام می‌دهد.

همانند  ترافوگیا (Terrafugia) و پال-وی (Pal-V)، ایروموبیل (AeroMobil) یک ماشین پرنده یا هواپیمای جاده‌ای طراحی کرده است که برای بلند شدن و فرود نیاز به باند مخصوص دارد. با این حال طی همین هفته، شرکت اسلواکیایی برنامه‌های خود را برای مدل الکتریکی ماشین پرنده VTOL (نسخه عمود‌پرواز) اعلام کرد.

این  ماشین پرنده مفهومی که ایروموبیل ۵.۰ وی-تول (AeroMobil 5.0 VTOL) نام دارد، در حقیقت یک خودروی الکتریکی چهار صندلی است که با استفاده از مجموعه‌هایی از روتورهای موجود در انتهای بال‌هایش می‌تواند به‌صورت عمودی بلند شود و بنشیند. هنگامی که ماشین پرنده در آسمان قرار داشته باشد، مکانیزمی در عقب آن را به سمت جلو حرکت می‌دهد.

طبق اطلاعات منتشرشده توسط ایروموبیل، به این زودی خبری از نسخه ۵.۰ وی-تول نخواهد بود؛ ایروموبیل تخمین می‌زند که بین هفت تا ۱۰ سال دیگر نسخه اولیه این ماشین پرنده برای خریداران در دسترس قرار می‌گیرد؛ ولی ابتدا نسخه ۴.۰ استول تا سال ۲۰۲۰ به تولید می‌رسد. به‌طور همزمان، ترافوگیا در حال کار روی یک مدل VTOL انحصاری است که TF-X نام دارد.

12-Zee.Aero

Zee.Aero بر اساس بلومبرگ بیزنس ویک، لری پیج، یکی از بنیان گذاران گوگل شخصا بر روی چند استارتاپ که در زمینه ساخت ماشین پرنده فعالیت می کنند، سرمایه گذاری کرده است. گزارش ها حاکی از آن است که پیج بر روی یک استارتاپ به نام Zee.Aero از سال ۲۰۱۰ که فعالیت خود را آغاز کرده، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است. گفته می شود که پیج از سال گذشته بر روی استارتاپ دیگری به نام Kitty Hawk که در این حوزه مشغول به فعالیت است نیز سرمایه گذاری کرده است. به گفته بلومبرگ، علاقه او به این شرکت ها، از جمله جاه طلبی های شخصی لری پیج است.

Zee.Aero نیز پروازهای آزمایشی نمونه اولیه خود را در یک فرودگاهی که حدودا یک ساعت با دفتر مرکزی گوگل در مانتین ویو فاصله دارد، ترتیب داده است. بلومبرگ همچنین گزارش می دهد که Zee.Aero طراحان و مهندسان هوافضا را از سازمان های مختلف مثل ناسا، بوئینگ و اسپیس ایکس به استخدام خود درآورده و تا به حال دو طرح مختلف از نمونه اولیه تک سرنشین خود را مورد آزمایش قرار داده است. یکی از آن ها شبیه به هواپیماهای کوچک معمولی است و دیگری نیز ملخ های هواپیما در هر طرف آن قرار دارد.

13. The EHang

اهانگ  یوای‌وی یک پهپاد توسعه یافته توسط شرکت چینی بیجینگ یی-هانگ کرییشن تکنولوژی می‌باشد. از این پهپاد برای فیلم‌برداری، عکاسی، ماموریت‌های برآوردی و نقشه‌برداری، حمل بار و مسافر و … استفاده می‌شود. در ژانویه سال ۲۰۱۶، اهانگ اعلام کرد که موفق به ساخت اولین پهپادی که قادر به حمل مسافر است، شده است. 

EHang یک تاکسی بدون سرنشین هوایی طراحی شده است. این نیروگاه از انرژی الکتریکی "سبز" 100٪ برخوردار است و دارای سیستمهای ایمنی مختلفی است که در صورت بروز هرگونه نقص در آن ، ایمن خود را به زمین می اندازد. پس از بهره برداری ، مکان های برخاستن و فرود تاکسی همه به صورت دیجیتالی از پیش تعیین شده است تا مسافران بتوانند بدون نیاز به یک خلبان ، به سادگی آنها را جمع کرده و به مقصد مورد نظر خود برسند.

14. هواپیمای بدون سرنشین مسافر Astro

هواپیمای  بدون سرنشین مسافرتی Astro Aerospace یکی دیگر از خودروهای پروازی است که هم اکنون در حال توسعه است. نمونه اولیه کار آن شامل یک پوسته فیبر کربن ، 16 تیغه روتور مستقل و یک سیستم کنترل لمسی در کابین خلبان است.

هنوز  هیچ تاریخ رسمی انتشار این هنر و صنعت وجود ندارد اما برنامه هوافضایی Astro برای یافتن خانه ای در صنایع مختلف از کشاورزی گرفته تا ارتش.

برچسب ها:
رضا   ثروت

نویسنده
کارشناس ارشد فناوری اطلاعات
مشاهده همه پست ها

ارسال نظرات