در حال بارگذاری

پیامک‌های رجیستری وصل شد

مسیر ارسال پیامک رجیستری گوشی‌های تلفن همراه از سامانه همتا در طول یک هفته تا ۱۰روز گذشته دچار اختلال شدید بوده است.

هرچند وزارت صمت در آخرین ساعات تنظیم این گزارش در پاسخ به پیگیری‌های همشهری اعلام کرده‌ این مشکل «فعلا» برطرف شده، اما تا زمانی که معاملات امروز بازار موبایل آغاز نشود، نمی‌توان از صحت و سقم این خبر اطمینان حاصل کرد.

وزارت صمت اعلام کرد که اختلالات چند روز اخیر در ارسال پیامک‌های رجیستری حل شده است.

به نقل از ایسنا، اخیرا گزارش‌هایی از اختلال گسترده در پیامک رجیستری موبایل منتشر و علت آن اختلافات مالی اپراتورها با دستگاه‌های دولتی عنوان شده بود. موضوعی که حمید محله‌ای- مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت، نیز آن را تایید کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به قانون تعیین تعرفه‌های خدمات مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفته که برای خدمات سامانه همتا در سال ۱۳۹۸، کمیسیون تنظیم مقررات وزارت ارتباطات، تعرفه تصویب شده بود و تا فروردین ۱۴۰۰ این مصوبه به قوت خود باقی بود و تعرفه خدمات رجیستری تلفن همراه را مشخص می‌کرد؛ اما مسئولان وقت وزارت ارتباطات با این استدلال که این هزینه را باید دولت بدهد، این تصمیم را لغو کردند و در بودجه ۱۴۰۰ دیده شد، اما بودجه موردنظر هم پرداخت نشد. بنابراین مشکل این است که در حال حاضر نه بودجه تعیین شده و نه مصوب‌های در کمیسیون در دسترس است.

البته محله‌ای ابراز امیدواری کرده که ظرف چند روز آینده، وزارت صمت با سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات به تفاهم نهایی برسد و این مشکل به طور اساسی حل شود.

او همچنین از اپراتورها خواسته که نگران پرداخت هزینه‌های خود نباشند. چراکه عدم پرداخت به دلیل موانع قانونی بوده که به زودی با همکاری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رفع خواهد شد.

گفتنی است پیامک رجیستری حاوی استعلام اصالت تلفن همراه به‌منظور بررسی قانونی بودن، نو یا دست دوم بودن، مشخصات فنی دستگاه، اطلاعات نشان‌تجاری، مدل، شرکت گارانتی‌کننده و نظایر آن است. گوشی‌هایی که پیامک مبنی بر غیرقانونی بودن گوشی دریافت کنند، ۳۱ روز مهلت استفاده داشته و پس از آن از شبکه سرویس نخواهند گرفت.

بنابراین قطع پیامک منجر به عدم آگاهی از اصالت دستگاه می‌شود و می‌تواند خریداران را با مشکلات جدی مواجه کند.

مشتریان می‌توانند قبل از خرید تلفن همراه، با پیامک‌کردن شناسه ۱۵ رقمی IMEI (که روی جعبه تلفن همراه درج شده است) به شماره ۷۷۷۷، اصالت تلفن همراه را استعلام کنند. به طور کلی انجام فرآیند استعلام اصالت از طریق درگاه‌های ارتباطی سامانه همتا امکان پذیر است که این درگاه‌ها عبارتند از سامانه پیامکی ۷۷۷۷، کد دستوری #۷۷۷۷*، اپلیکیشن همتا و وبسایت اینترنتی همتا به نشانی hamta.ntsw.ir.

آخرین جزئیات رجیستری گوشی از سامانه همتا

در شرایطی که قطع ارسال پیامک رجیستری از سامانه همتا در یک هفته گذشته بازار موبایل را آشفته کرده، مسئولان وزارت صمت وعده داده‌اند مشکل امروز حل می‌شود.

به‌ نقل از همشهری، در هفته گذشته پیگیری رسانه‌ها درخصوص دلایل بروز این مشکل به گمانه‌زنی‌هایی منجر شد که هیچ‌یک به قطعیت نرسید.

گمانه‌زنی‌های اولیه از اختلاف مالی یکی از اپراتورها با دستگاه‌های ذیربط حکایت داشت.

در گزارشی که برخی رسانه‌ها در این زمینه منتشر کرده‌اند، آمده بود: چون عمده مشکل قطعی پیامک‌های رجیستری از سمت سیم‌کارت همراه اول گزارش شده، به‌نظر می‌آید علت اختلال، اختلافات این اپراتور با یکی از دستگاه‌های دولتی باشد. دلیل احتمالی دیگری که در زمینه بروز این اختلال مطرح شد، مشکلات مالی سامانه همتا بود.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه ممکن است علت قطع پیامک‌های سامانه همتا بدهی‌های این سامانه به اپراتورهای تلفن همراه باشد، گفت: متأسفانه هیچ‌گونه درآمد مصوبی برای طرح رجیستری و همتا درنظر گرفته نشده و بعد از حذف درآمد ۳ هزارتومانی سامانه همتا در گمرک، وزارت صمت موظف بوده تمام هزینه‌های جانبی همتا را پرداخت کند.

ضرر و زیان فروشندگان موبایل

در شرایطی که مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد تداوم اختلال سامانه پیامکی رجیستری خریدار و فروشنده را دچار مشکل کرده، یکی از فروشندگان موبایل درباره تأثیر این اختلال بر فروش واحدهای صنفی به همشهری گفت: خرید و فروش انجام می‌شود ولی فرایند فروش بسیار زمان‌بر شده و از هر ۱۰۰خرید یکی پیام رجیستری دریافت می‌کند.

غنی‌زاده افزود: این مشکل برای فروشندگان بسیار آزاردهنده شده، چون گوشی را باز و فعال می‌کنیم اما باید یکی دو ساعت صبر کنیم تا شاید پیامک رجیستری ارسال شود.

به‌گفته این فعال بازار موبایل، در بیشتر فروش‌هایی که طی هفته گذشته انجام گرفته، پیامک رجیستری ارسال نشده و حتی بعضی خریداران به گمان قاچاق و تقلبی بودن گوشی، حاضر نشده‌اند گوشی‌های باز شده را بپذیرند که این موضوع زیان مالی فروشندگان را به همراه داشته است. تداوم اختلال در روند رجیستری گوشی‌های تلفن همراه در حالی است که به‌گفته فعالان بازار، شهریور و مهر از زمان‌های رونق و اوج فروش موبایل در بازار است و این موضوع، شرایط را دشوارتر کرده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، ‌تصویری و تلفن همراه تهران، طولانی‌شدن اختلال در سامانه همتا را باعث ایجاد آشفتگی در بازار دانست و گفت: فروشنده باید در فضایی آرام و بدون مشکل کار خود را دنبال کند و هرگونه اختلال در سامانه فروشنده و خریدار را دچار دردسر می‌کند.

ابراهیم درستی اضافه کرد: فروشنده آخرین حلقه شبکه توزیع است و این اختلالات هیچ ربطی به فروشنده ندارد، درحالی‌که خریدار فقط فروشنده را می‌شناسد و واحدهای صنفی ما باید جوابگوی مشکلی باشند که ربطی به آنها ندارد. به‌گفته او، آمار فروش در یک هفته اخیر تحت‌تأثیر این مشکل کاهش یافته است.

در همین حال، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی هم به پیامد دیگر این مشکل اشاره کرد و از افزایش قاچاق گوشی همراه به‌دلیل قطع سامانه همتا خبر داد.

به‌گفته مهدی محبی، این موضوع موجب اختلال گسترده‌ای در وضع نقل‌وانتقالات تلفن همراه و رسوخ گوشی‌های قاچاق‌ شده و به‌زودی با مشخص‌شدن حجم مشکلات پیش‌آمده معلوم می‌شود چه حجمی از گوشی‌های قاچاق وارد بازار شده است.

پیامک سامانه همتا اصلی‌ترین روش‌ تشخیص گوشی قاچاق و تقلبی از گوشی‌های قانونی به شمار می‌آید و طولانی‌شدن اختلال در این سامانه، خریداران گوشی را دچار سرگردانی کرده است.

سخنگوی انجمن واردکنندگان، با بیان اینکه دود تمام مشکلات مربوط به سامانه همتا به چشم خریداران می‌رود، گفت: بیش از یک هفته است که پیامک‌های اطلاع‌رسانی همتا در همه اپراتورهای موبایل با اختلال مواجه شده و مصرف‌کنندگان در فرایند رجیستری هیچ پیامکی دریافت نمی‌کنند.

محمدرضا عالیان افزود: قطع پیامک‌های سامانه همتا مستقیم به ضرر خریداران تمام می‌شود، زیرا ممکن است در نقل‌وانتقالات خود گوشی قاچاق را به جای گوشی با اصالت خریداری کنند.

او اضافه کرد: پیش‌بینی ما این است که این مشکل اختلال سیستمی باشد اما نکته‌ای که در این میان باید مورد توجه قرار گیرد، این است که مصرف‌کننده باید از اصالت کالایی که خریداری کرده، مطلع شود و این اطلاع باید به هر شکل ممکن به او داده شود.

عالیان در خصوص اینکه این مشکل شاید ناشی از اختلافات مالی باشد نیز گفت: هنگام واردات تلفن همراه تمام هزینه‌های گمرکی از واردکننده دریافت می‌شود و این حق مردم است که دولت بخش ناچیزی از این هزینه‌ها را در زمینه فعال‌سازی رجیستری گوشی صرف کند. هزینه رجیستری تا سال۹۸ معادل ۳هزار تومان بود.

به‌گفته سخنگوی واردکنندگان موبایل، سالانه بین ۱۷ تا ۱۸میلیون دستگاه تلفن همراه در کشور رجیستری می‌شود که این تعداد در بدو شناسایی در شبکه باید پیامک دریافت کنند و این تعداد با احتساب موارد تغییر مالکیت گوشی، رقم بزرگی می‌شود که هزینه بالایی را برای ارسال پیامک به سامانه تحمیل می‌کند.

امید  اکبری

نویسنده
سلام من امید اکبری کارشناس ارشد فناوری اطلاعات هستم
مشاهده همه پست ها

ارسال نظرات